Ovčie kiahne

Ovčie kiahne sú vysoko nákazlivou chorobou, ktorá je spôsobená vírusmi. Zdrojom infekcie je choré dieťa.

Choré dieťa je nákazlivé už 48 hodín pred výsypom. Infekcia sa šíri kvapôčkovou infekciou pri rozprávaní, kýchaní, kašľaní, slinení až na vzdialenosť 10m alebo kontaktom s vyrážkami. Inkubačná doba (bezpríznakové obdobie od infekcie organizmu po prvé klinické prejavy ochorenia) je 14 až 21 dní.

Ochorenie môže začínať 1 – 2 dni trvajúcimi necharakteristickými ťažkosťami, ako napr. horúčkou, príznakmi ako pri iných bežných vírusových ochoreniach.Po tomto období sa začínajú objavovať na koži vyrážky, ktoré sa menia v tomto poradí: drobný ružový fliačok (makula)- ružový pupenec ( papula)- pľuzgier vyplnený tekutinou ( vezikula)- chrasta ( krusta) Táto premena trvá 2 – 4 dni. Krusty odpadnú za 7 – 21 dní. Hojenie týchto chrást je spojené so silným svrbením.Vyrážky sa zvyknú ako prvé objavovať na tvári , vo vlasovej časti hlavy a postupne sa rozširujú na celé telo- výsev prebieha v priebehu cca 5 dní. Môžu byť prítomné aj na slizniciach v dutine ústnej, v oblasti genitálu. Pri ochorení dochádza k zväčšeniu lymfatických uzlín, ktoré sú hmatné najmä v oblasti záhlavia, na krku, za uškami.

TERAPIA:

- pri teplote podávame lieky s obsahom paracetamolu (Paralen, Panadol)

- dieťa môžeme krátko osprchovať vlažnou vodou bez použitia mydla a po sprchovaní usušiť kožu len jemným prikladaním uteráku, nešúchať

- 1x denne dieťa okúpeme 2-3 minúty v roztoku hypermangánu( pozor, roztok musí byť len slabo ružový)- roztok pôsobí dezinfekčne na kožné vyrážky

- proti svrbeniu nepoužívame tekutý púder, ktorý zaschýňa na vyrážke, tvorí nepriedušný kryt, pod ktorým sa drží infekcia. Na potieranie vyrážok môžeme použiť niektorý z prípravkov: Tanno- hermal- mliečko, Tantum verde roztok, Tee-tree-olej...

- podávame celkovo kvapky proti svrbeniu- Fenistil, pri výraznom svrbení a nekľude dieťaťa možno podať aj Dithiaden tabletky

- kľudový režim, dostatok tekutín, vitamíny-B, C

- v prípade, že sa kiahne objavia na sliznici v dutine ústnej, používame výplach úst repíkom, prípadne kiahne potierame lokálnymi gélmi, ktoré sa používajú pri prerezávaní zúbkov

- dieťa po 10 dňoch absolvuje kontrolu u lekára, kde zhodnotíme, či dieťa môže nastúpiť do kolektívu- zväčša na 14. deň od začiatku ochorenia

- po odpadnutí chrastičky sa môžu použiť prípravky, ktoré zabraňujú tvorbe jaziev- silikónový gél, Imunoglukán-krém, Bioptron lampa