Liečime COVID správne? Aké sú možnosti?

Vo všeobecnosti infekčné ochorenia delíme na:

• vírusové ( chrípka, kiahne, AIDS, infekčná mononukleóza, žltačka A, B...)
  • bakteriálne ( angína, borelióza, TBC...)
  • parazitárne a hubové ( najmä krajiny 3.sveta)

Zásadný rozdiel medzi nimi je v tom, že zatiaľ čo pri bakteriánych ochoreniach vieme liečiť príčinu- antibiotikami zastavíme rast a rozmnožovanie baktérii, pri vírusových ochoreniach sú antibiotiká neúčinné a jediné, na čo sa môžeme spoľahnúť je, že naša imunita sa s tým popasuje. V súčasnosti poznáme tisíce druhov vírusom, ale tzv. antivirotiká- lieky proti vírusom poznáme u menej ako 1% , aj to len s obmedzeným účinkom.

Ako porozumieť možnostiam ambulantnej liečby?

1. PODPORA IMUNITY- výživové doplnky- vitamín C, D- vitamín, zinok, selén, imunoglukán, kaloba, quercetin
  2. TLMENIE BOLESTI A TEPLOTY - paralen, príp. Ibuprofen ( Ibalgin, Nurofen, brufen)
  3. LIEČBA KAŠĽA
    • pri suchom kašli - Tussin, Paxeladine, Sinecod, nad 12 rokov- Codein
    • pri zmiešanom kašli - vlhký sa strieda so suchým- Stoptussin
    • pri vlhkom kašli - Erdomed, Solmucol, Ambrobene, Mucosolvan
    Pri dlhodobom kašli, ktorý pretrváva aj po prekonaní- inhalácia Vincentka, Yabro
  4. ISOPRINOSINE - liek, ktorý pôsobí imunomodulačne – moduluje imunitu - t.č. nie sú dostatočné dôkazy o jeho účinnosti pri Covid 19, ja ho odporúčam len u rizikových pacientov a má význam len v úvodnom štádiu ochorenia, podáva sa len pár dní, nakoľko nadmerná stimulácia imunity môže mať následne paradoxne negatívny efekt.
  5. ANTIBIOTIKÁ– ako som už spomenula, Covid je vírusové ochorenie, preto podanie antibiotík v úvode liečby nemá zmysel, naopak, antibiotiká môžu narušiť prirodzenú mikroflóru, ktorá je dôležitou súčasťou imunitného systému. Antibiotiká preto určite nie sú štandardnou súčasťou liečby. Podávajú sa len u rizikových pacientov ( pacienti s poruchou imunity, pľúcnym, kardiálnym ochorením) alebo v prípade, kedy časom dôjde k zhoršovaniu stavu – môžeme hovoriť o tzv. superinfekcii- keď primárne vírus poškodí sliznice a následne do toho nasadne baktéria.
  6. KORTIKOIDY – sú lieky , ktoré potláčajú imunitnú odpoveď. Nie sú teda vôbec vhodné v úvode infekcie, keď by v podstate potláčali obranyschopnosť organizmu. Časom však môže dôjsť k prehnanej imunitnej reakcii, k tzv. cytokínovej búrke- imunita sa – ľudovo povedané – zblázni, tvorí príliš veľa cytokínov, ktoré v tomto prípade poškodzujú pľúca a iné orgány. Tento stav už vyžaduje hospitalizáciu a tu nastupuje liečba kortikoidmi, ktoré tlmia prehnannú imunitnú reakciu organizmu.
  7. LIEKY PROTI ZRÁŽANIU KRVI – lieky, ktoré síce zabraňujú zrážaniu krvi, môžu však na druhej strane zvýšiť riziko krvácania. U nehospitalizovaných a nerizikových pacientov sa neodporúčajú ! Je možné túto liečbu zvážiť u ležiacich pacientov s inými rizikami ( cukrovka, obezita, pľúcna embólia v minulosti...) Naopak hospitalizovaní, ležiaci pacienti, kde je zabezpečený ich monitoring, z liečby profitujú.
    Pacienti, ktorí dlhodobo dostávajú antikoagulačnú alebo protidoštičkovú liečbu pre  inú, základnú diagnózu, by v stanovenej liečbe mali pokračovať.
  8. IVERMEKTÍN - v súčasnosti nie sú k dispozícii dostatočné údaje na odporúčanie pre použitiu ivermektínu na liečbu COVID-19. Dokonca ani výrobca lieku v príbalovom letáku nemá Covid ani len spomenutý. Ak by skutočne účinkoval, prečo by to jeho výrobca nespomenul? Okrem toho má tento liek toxické účinky, najmä na pečeň.
  9. V súčasnosti je dostupná nová liečba- MONOKLONÁLNE PROTILÁTKY
    Úlohou monoklonálnych protilátok je prichytiť sa k S proteínu vírusu a zabrániť tak vírusu preniknúť do buniek ľudského tela. Táto liečba je indikovaná u pacientov nad 65 rokov a ľuďom, ktorí sa vzhľadom na prítomné diagnózy považujú za rizikovú skupinu. Dôležité je, že ich účinok sa prejaví len pri dostatočne skorom podaní, ideálne do 2 – 5 dní od pozitivity testu , podávajú sa vo forme infúzie.

Za veľmi dôležité považujem predovšetkým monitorovanie saturácie kyslíkom oxymetrom, najmä pri ťažkostiach s dýchaním. Pri hodnotách saturácie pod 92% je potrebné zvážiť hospitalizáciu a liečbu kyslíkom.

Pri Covid 19 teda nepoznáme tzv. kauzálnu liečbu- nevieme liečiť príčinu, ale len tzv. symptomatickú liečbu- liečime príznaky, ktoré vírus spôsobí. Napriek tomu existuje veľmi účinný nástroj na boj s vírusovými ochoreniami a to vakcinácia. Liečba prebieha na základe odporučených štandardných terapeutických postupov, ktoré sú uverejnené na stránke MZ a sú rovnaké, ako v iných krajinách.

Nedá mi nespomenúť, že aj keď momentálne je na trhu liečba monoklonálnymi protilátkami, ktorá sa javí ako pomerne účinná, jedná sa o veľmi finančne nákladnú liečbu, keď 1 ampulka stojí cca 2700 eur a toto liečivo je na trhu pomerne krátku dobu. A dostanú ho predovšetkým tí, ktorí odmietli vakcínu, pretože nebudú podporovať farmabiznis a neveria „experimentálnej“, neoverenej vakcíne.

Ľudia môžu preferovať rôzne prístupy k liečbe- čínska, alternatívna, holistická medicína...pre nás lekárov existuje liečba , ktorá funguje a ktorá nefunguje. Ak niekto tvrdí, že ľudia tu umierajú, pretože my, lekári, ochorenie dostatočne neliečime považujem to za scestné a doslova urážajúce !!! Vyzývam týmto tých, ktorí majú tento názor, aby nám prišli pomôcť, veľmi radi sa poučíme.

MUDr. Miroslava Moravčíková, 22.11.2021