Neriadená hra je liečivá
V súčasnej dobe je dieťa väčšinu dňa zapojené do rôznych organizovaných aktivít - pobyt v škôlke, škole, krúžky, tréningy. Dieťa sa musí sústrediť, plniť úlohy, vnímať veľa podnetov. Veľké množstvo štruktúrovaných aktivít a sociálnych interakcií môže dieťa preťažiť a viesť k úzkosti, únave a stresu.
To, čo dieťaťu najviac pomáha zregulovať sa, je práve neriadená hra.
Neriadená hra je spontánna činnosť, ktorú si dieťa vyberie a riadi ju bez zásahu dospelých.
Je to pre dieťa vzácny čas, kedy sa dieťa stáva samo sebou a samo určuje, ako využije svoj čas.
Čo by neriadená hra mala spĺňať?
- dieťa má slobodu výberu – ako sa bude hrať a s čím sa bude hrať
- hra nemá cieľ, iba ak si ho dieťa samo vytýči a potom samé rozhoduje o tom, ako ho dosiahne
- buď sa dieťa hrá samé, alebo sa rozhodne prijať rodiča do hry
- dieťa má možnosť vyjadriť svoje emócie- radosť, hnev, smútok, úzkosť
- rodič nijako neusmerňuje jeho hru, nesnaží sa ju riadiť nejakým vytýčeným smerom
- dieťa je rodičom plne akceptované
- rodič môže pomenovať emóciu dieťaťa – vidím, že sa hneváš, že si smutný... a len ju uzná, akceptuje, nehodnotí ju
- deti majú k dispozícii rôzne hračky - hračky bežného života ( bábiky, kuchynka, obchod..), kreatívne hračky ( stavebnice, piesok, plastelína...) hračky, ktoré dávajú možnosť hrať role ( masky, kostýmy, máňušky), ale aj - hračky na odreagovanie agresie ( meč, zbrane, boxovacie vrece, agresívne zvieratá – žralok, tyranosaurus, šelmy)
- keď dieťaťu niečo nejde, nebežíme mu pomôcť, ale povzbudíme ho...je to pre teba ťažké, ale nevzdávaš to, snažíš sa...to dodáva dieťaťu sebadôveru
- ak dieťa prekračuje hranice – ubližuje niekomu, ničí hračky, až vtedy rodič vstupuje do hry a určuje hranice
Neriadená hra
- rozvíja kreativitu a predstavivosť dieťaťa
- veľmi účinne pomáha deťom spracovať emócie
- je prostriedkom na odbúranie stresu, pôsobí na dieťa ventilačne a upokojujúco
- buduje sebavedomie dieťaťa
- deti sa učia robiť vlastné rozhodnutia a niesť za ne zodpovednosť
Keď deťom umožníme voľne sa hrať, dávame im priestor rásť, učiť sa a prirodzene regulovať svoje potreby. Rovnováha medzi organizovaným časom a spontánnou hrou je kľúčom k ich zdravému a šťastnému vývinu.
MUDr. Mirka Moravčíková, pediater, 10.03.2025