Možnosti ovplyvnenia imunity dieťaťa

Zaradenie dieťaťa do kolektívu

Nárast chorobnosti v tomto období  nie je nič neprirodzené ani neočakávané. Hlavný dôvod zvýšenej chorobnosti detí, ktoré po prvýkrát prišli do väčšieho kolektívu je ten, že doma sa pohybovali v stále rovnakej mikrobiálnej flóre a odrazu nastala veľká zmena. Časť dňa trávia v kolektíve, kde je mikrobiálna flóra veľmi rôznorodá. Na imunitu má vplyv aj prispôsobivosť dieťaťa. To, ktoré chodí do škôlky rado, teší sa na ňu, je podstatne menej choré ako škôlkar, ktorý zle psychicky znáša nástup do zariadenia. Stres totiž oslabuje imunitu. Deti často nemajú na dostatočnej úrovni vybudované základné hygienické návyky – umývanie rúk, smrkanie. Nástup do kolektívu sa navyše prekrýva s príchodom jesene, pre ktorú je typická zvýšená aktivita vírusov. Dobrou správou je, že imunitná obrana sa postupne vybuduje a zdokonalí a chorobnosť detí postupne klesne. Vrodené poruchy imunity sú veľmi zriedkavou príčinou vysokej chorobnosti, u väčšiny detí je príčinou prechodná nezrelosť imunitného systému.

Fyziologická - prirodzená chorobnosť:

1.- 5.   rok života : 6 – 8 infekcií horných dýchacích ciest za rok

6.- 12. rok života : 2 – 4 infekcie horných dýchacích ciest za rok

Varovné ukazovatele pre vážnejšie poruchy imunity

• 8 a viac infekcií dýchacieho systému v priebehu 12 mesiacov
  • 2 a viac zápalov pľúc za 12 mesiacov
  • 2 a viac ťažkých/kompli­kovaných zápalov prinosových dutín za 12 mesiacov
  • 2 a viac ťažkých infekcií v anamnéze (napr. zápal mozgových blán, sepsa)
  • rozsiahle kvasinkové ochorenia kože a slizníc u detí starších ako jeden rok
  • opakované hlboké infekcie kože a mäkkých tkanív
  • neprospievanie, chronická hnačka
  • výskyt vrodenej poruchy imunity v rodine

Možnosti ovplyvnenia imunity dieťaťa

• racionálna životospráva- dostatok spánku, pestrá strava s dostatkom vitamínov
  • primeraná pohybová aktivita
  • predchádzanie stresu a psychická pohoda
  • otužovanie, správne obliekanie
  • užívanie vitamínu D v zimnom období
  • odstránenie rizikových faktorov - najmä pasívne fajčenie, vylúčenie plesní...
  • imunomodulačná liečba - prírodné a syntetické prípravky, ktoré podporujú a upravujú funkciu imunitného systému dieťaťa

- imunoglukán

- vitamín C, zinok

- baza čierna, aloe vera,  propolis, cesnak, Cordyceps, huba Reishi, kolostrum, echinacea

- rakytník, čaj lapacho, oregánový olej, Kaloba, enzymoterapia- Wobenyzm

- bakteriálne lyzáty - Bronchovaxom, Luivac, Ribomunyl

- syntetický imunomodulátor - Isoprinosin

MOJE ODPORÚČANIE

Preventívne 2-3 týždne pred nástupom do kolektívu zahájime liečbu Imunoglukánom 1x denne (sirup alebo od 3-rokov kapsle, ktoré sa vysypú priamo do úst, alebo napr. na lyžičku s medom). Liečba pokračuje po dobu 3 mesiacov, potom nasleduje pauza 1-2 mesiace a pokračuje druhá 3-mesačná kúra imunoglukánom.

V prípade prvých príznakov choroby, alebo ak viete, že dieťa bolo v kontakte s chorým dieťaťom, v období epidémie

- zvýšime dávku imunoglukánu na dvojnásobok - ráno a večer

+ Kaloba , ktorá stimuluje imunitu a pôsobia protivírusovo - 3x denne podľa odporučeného dávkovania

+ zinok ( Zinkorot 25mg), u detí od 4 do 6 rokov 1/4tbl denne, 6-12rokov 0,5tbl.denne, nad 12rokov 1tbl denne